Dny s Karlem IV.

V polovině května si lidé v celé České republice připomněli 700. výročí narození českého krále a římského císaře Karla IV., muže, který byl označen za Největšího Čecha. A to je pádný důvod, proč se ZŠ T. G. Masaryka rozhodla připomenout si tuto osobnost opravdu důkladně.

Poprvé to bylo 2. 5. během projektového dnu, kdy se škola proměnila v pracovní dílny, ve kterých ožívala historie vrcholného středověku. Cíle jsme neměli malé. Nestačilo nám, co se běžně dozvíme v hodinách dějepisu, ale chtěli jsme dobu Karla IV. zažít na vlastní kůži. V deseti skupinách, které tvořili žáci napříč 6. až 9. ročníkem jsme zkoumali, co se v jeho době jedlo, jakým písmem se psalo, jaké zbraně používali rytíři, jaká hudba se hrála, jak se lidé oblékali nebo jakým způsobem probíhaly soudy nad proviněnými. Žáci si dokonce připravili taneční a divadelní představení o životě Karla IV.

Naše úsilí nebylo zbytečné. Všechny plakáty, makety, výrobky jsme zužitkovali v pátek 13. 5., kdy se v zámeckém areálu konala velká středověká pouť. Zde jsme ve spolupráci s ostatními školami a SAKEM připravili pro všechny žáky 1. i 2. stupně přibližně 30 stanovišť, ve kterých se dozvídali fakta i zajímavosti o této významné osobnosti našich dějin. Zároveň získávali za plnění úkolů mince, které měnili za cihličky, ze kterých se podařilo postavit zmenšenou repliku Karlova mostu. A protože i počasí s námi mělo trpělivost, bylo celé dopoledne velmi podařené. Důkazem, že tyto a podobné akce mají smysl, je i to, že v žácích objevíte nové schopnosti, vykřešete zájem, vidíte nadšení, které v běžných hodinách mluvnice nebo matematiky nespatříte. Proto musíme poděkovat všem pedagogům a žákům, kteří se na těchto dnech podíleli a určitě i Karlovi IV., protože bez něho bychom nic podobného neuskutečnili.

Reakce žáků TGM

Líbila se mi střelba z luku, ale nelíbilo se mi, že jsem nestihl oběhnout všechna stanoviště.

Jakub Glogar 2.B

Líbilo se mi, že jsem viděla lidi, kteří vypadali jako z té doby. Úkoly byly moc pěkné. Nelíbilo se mi, že tam byly řady a nemohla jsem si všechno vyzkoušet.

Markéta Tomášková, 3.B

Byla to zajímavá akce. Myslel jsem si, že to bude nuda, ale bylo to tam docela dobré. Nečekal jsem, že tam bude tolik lidí a že tam někdo bude hrát Karla IV. V našem stánku jsem byl s lidmi, se kterými byla sranda, dalo se s nimi komunikovat a spolupracovat. Další takové akce by se měly opakovat.

Daniel Tomášek, 8.ročník

Akce proběhla vcelku dobře. Malý háček byl v počasí, protože se nevědělo, jestli začne pršet. Všechny dílny měly svůj pestře vymyšlený program. Myslí, že všichni žáci plnili se zájmem úkoly za groše, ze kterých se později stavěl Karlův most.

Tereza Vaculíková, 8.ročník

Byla to nejlepší akce školy a města za posledních x let. I potom odpoledne bylo suprové a náladu nám nezkazil ani déšť. Naopak to bylo super, jak jsme blbly v dešti. Líbil se mi i ten středověký kolotoč. Bylo to prostě super a jsem ráda, že mám další skvělý zážitek.

Marie Dolinková, 7.ročník

Akce Karel IV. se povedla, vše bylo uspořádané, nachystané, bylo tam místo a plno úkolů, zábava a hlavně tam byl Karel IV, hlavní postava. Byly tam stánky s občerstvením, suvenýry, jídlo, pití. Počasí se trošku nepovedlo, to mohlo být lepší.

David Hložánka, 6.ročník

Bylo to zábavné, byl jsem rád, že jsem se zúčastnil přípravy našeho stanoviště, ale bylo tam moc lidí.

František Klos, 5.A

Anonymní zpětné vazby

Líbilo se mi, jak se vázaly uzly a ještě nákupní stánky. Byla tam zábava. Chyběl mi čas.

2.A

Líbil se mi stánek s prsteny, královna, proslov. Chtěla jsem tam být déle. Bála jsem se střílet z kuše. Všechno jsem nestihla.

1.ročník

Líbilo se mi házení kopím, stánky, přetahování, placka Karla IV.. Byly tam ale velké fronty a málo času na vyzkoušení. Nezkusil jsem si všechno.

1.ročník

Nelíbilo se mi, že bylo málo času, dlouhé fronty, nestihli jsme všechno…

Za ZŠ TGM, Mgr. Marcela Svatošová