Živá zahrada

1. Aktivity projektu

1.1. Současný stav zahrady

Školní zahrada prošla zásadními úpravami v roce 1994. Zůstala jí ovocná část a užitková pěstební plocha, které dodnes slouží k pěstování základních druhů ovoce, zeleniny a květin. V zahradě byl vybudován hlavní přístupový chodník od školní budovy k nářaďovně a skleník (nevytápěný), jenž používáme zejména k předpěstování sazenic a v letním období k pěstování teplomilných druhů zeleniny.

Z ostatních dřevin jsem ponechali původní hrušeň pocházející z první poloviny minulého století, která je stále hlavní dominantou zahrady. Na pozemku jsme nově vysázeli dvě desítky listnatých stromů a keřů, které volně rostou v okolním ekosystému lužního lesa. Od počátku nám umožňují přímo u školy uskutečňovat nejen výuku pracovních činností, ale i dalších předmětů, zejména přírodovědných, a v současné době už zastiňují i místa určená k relaxaci.

V zahradě se nachází funkční nářaďovna, prostor ke kompostování, ohniště, zdroj pitné vody, studna s užitkovou vodou, dva dlouhé stoly s lavicemi, u kterých může pracovat skupina 24 žáků. V případě, že je skupina žáků početnější, používá lavice a židle, které jsou umístěny v suterénu školní budovy.

1.2 Stav po ukončení projektu

Naším záměrem je přeměnit zahradu v souladu s cíli a strategiemi školního vzdělávacího programu v malé přírodní arboretum, ve kterém bude převažovat druhová rozmanitost pěstovaných rostlin sloužících k bádání nad množství vypěstované zeleniny, květin a ovoce. Zahrada bude vybavena vstupní informační tabulí s plánem pozemku a popisky u jednotlivých studijních druhů rostlin. K její soběstačnosti budeme využívat odpadní přírodní materiál ke kompostování, dřevnaté části ke štěpkování a pokrytí vedlejších chodníků.

Zahradě zůstane její základní rozdělení na část ovocnou, pěstební, studijní a relaxační, změna nastane v jejich velikostech. Všechny úpravy povedou ke zmenšení podílu pracovních činností a naopak zvýší možnost výuky ostatních předmětů napříč ročníky. Kromě dřevin lužního lesa bude možno pozorovat další biotopy – mokřad, louku, bylinnou spirálu. Mobiliář bude rozšířen o čtyři kratší stoly s lavicemi, které umožní výuku v menších skupinách a pokryjí požadavky pro práci v početných třídách.

Všechny úpravy budou provedeny podle přiloženého plánu, který vznikl po vzájemné dohodě mezi žáky a učiteli. Do přípravy projektu bylo zapojeno 40 žáků 5. až 7. ročníku, jejich zástupci představili koordinátorovi projektu svůj finální záměr. Konečnou úpravu plánu provedla pětičlenná pracovní skupina pedagogů, ve které byli zástupci prvního i druhého stupně, školní metodik EVVO, koordinátor projektu a ředitelka školy.

1.3 Popis aktivit

1.3.1 Seznámení partnerů s projektem a jeho realizací

Koordinátor projektu představí jeho cíle, aktivity, harmonogram a výstupy všem pedagogům školy. Třídní učitelé vysvětlí základní principy žákům, ředitelka školy osloví rodiče nejen s projektem, ale i s požadavkem o pomoc při jeho realizaci.

1.3.2 Využití zahrady pro výuku, relaxaci a mimoškolní aktivity

Učitelé všech předmětů se v rámci metodických útvarů dohodnou na tématech, úkolech a postupech, pro které využijí školní zahradu, návrhy předají koordinátorovi projektu a po konzultaci s ním a s metodikem EVVO zpracují aktuální tematické plány pro svou výuku, podle kterých budou žáky v průběhu celého školního roku vzdělávat. Přitom budou vytvářet metodický materiál – pracovní listy pro žáky nebo popisy odučených hodin (lekcí), kterými povedou žáky k pozorování, smyslovému vnímání, prožitku a badatelství.

Žákům druhého stupně bude rozšířena nabídka stávajících volitelných předmětů (praktikum z přírodopisu, seminář z ekologie, seminář ze zeměpisu) o předmět pěstitelství. V něm zapojeni žáci se budou podílet na úpravách v zahradě a hlavně budou garantovat monitorování projektu, včetně vedení deníku života arboreta. Žáci 9. ročníku v rámci předmětu mediální výchova budou zajišťovat průběžnou propagaci projektu a informovat všechny partnery o průběhu a výsledcích projektu.

Vychovatelky školní družiny a školního klubu zpracují plány své činnosti tak, aby část každodenního zaměstnání realizovaly s dětmi na školní zahradě.

Školní zahradu využijeme k pořádání mimoškolních akcí – třídních, např. Ježčí stezka, Podzimní tvoření, Jarní tvoření, celoškolních – Zahradní slavnost.

1.3.3 Provedení terénních úprav, výsev a výsadba zeleně

Všechny terénní úpravy – vyhloubení díry pro mokřad, jeho pokrytí folií, založení suché zídky pro bylinnou spirálu, založení dvou vyvýšených záhonů, dosypání hlíny, srovnání povrchu, urovnání půdního povrchu – budou provedeny svépomocí s využitím dobrovolníků z řad žáků, rodičů a přátel školy.

Sortiment ovocných rostlin doplníme o další druhy (třešeň, višeň, švestka, mišpule, rybíz angrešt, josta, borůvky). Vyvýšené záhony použijeme k pěstování méně známých užitkových rostlin, např. luskovin, obilnin, okopanin, přadných rostlin, zeleniny. Stávající květinové rabato upravíme a doplníme o další základní druhy trvalek. Vysadíme bylinky do založené spirály, osadíme malé jezírko a část užitkové pěstební plochy zatravníme luční směsí.

Stávající listnaté dřeviny ve studijní ploše prořežeme, některé odstraníme a nahradíme novými.

1.3.4 Úprava mobiliáře

Stávající pracovní stoly a lavice budou rozšířeny o čtyři pracovní místa. K zhotovení nábytku částečně využijeme dřevo, které nám zřizovatel ponechal z vyvráceného modřínu v zahradě. Mobiliář doplníme o informační tabuli s plánem arboreta a popiskami studijních rostlinných druhů.

1.3.5 Řízení projektu

Celý projekt bude řízen pětičlennou skupinou pedagogů, která se podílela už na jeho přípravě, skupinu povede koordinátor projektu – vyučující předmětu člověk a svět práce na druhém stupni. Pracovní skupina bude monitorovat průběh realizace, zajistí propagaci a informování o projektu, provede jeho vyhodnocení a sestaví závěrečnou zprávu.

2. Harmonogram projektu

Únor 2013

Porada pracovní skupiny
Představení projektu pedagogům, žákům, rodičům
Propagace projektu - zřizovatel, veřejnost
Domluva pedagogů na rozdělení úkolů, konzultace s koordinátorem projektu, úprava tematických plánů pro výuku, plánu školní družiny a školního klubu, průběžné vzdělávání podle nich
Založení deníku arboreta, jeho průběžné vedení
Ořez stávajících dřevin

Březen 2013

Založení vyvýšených záhonů jako studijní plochy
Výsev semen, předpěstování sadby – zelenina, letničky, trvalky, bylinky 
Terénní úpravy – srovnání nerovností ve stávající travnaté ploše
Štěpkování ořezaných větví, úprava vedlejších chodníků
Založení bylinné spirály
Zhotovení mobiliáře

Duben 2013

Porada pracovní skupiny
Výsadba rostlin – bylinková spirála
Výsadba ovocných dřevin, dosadba listnatých stromů a keřů

Květen 2013

Seminář celého pedagogického sboru – sdílení dosud vytvořených metodických materiálů, dohoda na dalším postupu při realizaci projektu
Výsadba trvalek do květinového rabata
Výsadba rostlin – užitková pěstební plocha, studijní plocha na vyvýšených záhonech
Zhotovení popisek k rostlinám
Jarní tvoření – mimoškolní akce školní družiny, školního klubu a tříd 1. stupně

Červen 2013

Porada pracovní skupiny
Pořádání třídních akcí – Ježčí stezka
Instalace mobiliáře
Založení mokřadu (jezírka) – vyhloubení díry, pokrytí folií, terénní úpravy v okolí jezírka

Září 2013

Získání dalších žáků pro výuku volitelného předmětu pěstitelství a mediální výchovy, zahájení jejich výuky
Porada pracovní skupiny
Výsadba rostlin – mokřad
Dosev travního semene, výsev luční směsi do biotopu louky

Říjen 2013

Celoškolní akce – Podzimní zahradní slavnost
Seminář celého pedagogického sboru – sdílení metodických materiálů, jejich úpravy a kompletace
Dokončení výsadby dřevin, trvalek, bylinek a dalších rostlin

Listopad 2013

Porada pracovní skupiny
Odevzdání metodických materiálů

Prosinec 2013

Zveřejnění elektronického manuálu s  metodickými materiály na internetových stránkách školy jako příklad dobré praxe
Vyhodnocení projektu, příprava závěrečné zprávy

3. Fotodokumentace realizace projektu

Školní zahrada před realizací projektu

Návrhy úprav školní zahrady

Realizace úprav školní zahrady

Pomoc rodičů při úpravě školní zahrady

4. Výstupy z projektu

4.1 Prezentace

Prezentace realizace úprav školní zahrady očima žáků

Průběh realizace projektu

4.2 Příklady dobré praxe

1. stupeň:

Člověk a jeho svět:  
  Jaro - život na zahradě
  Jaro - stromy a keře na školní zahradě 
  Léto - živočichové na školní zahradě 
  Ptáci na zahradě
  Ekosystém zahrada 
  Dřeviny 
  Ekosystém zahrada II 
Český jazyk:  
  Kořen, předpona, přípona
  Stavba slova
  Význam slova
Matematika:  
  Obvod a obsah čtyřúhelníků
  Obdélník a čtverec 
Výtvarná výchova:  
  Škála barev
Projekt:  
  Hmyz

2. stupeň:

Anglický jazyk:  
  Garden (pracovní list)
  Garden
Člověk a svět práce:  
  Pikýrování zeleniny
  Půdní živočichové
Český jazyk:  
  Publicistický styl
Dějepis:  
  Archeologický výzkum
Grafika a digitální fotografie:  
  Publikování, prezentace
Hudební výchova:  
  Hudební skladatel
  Lidová píseň
Matematika:  
  Jednotky hmotnosti
  Obvod a obsah obdelníku
  Obsahy rovinných obrazců
Přírodopis:  
  Žížala obecná
  Zelinářská zahrada
Seminář z ekologie:  
  Bylinná spirála
Výchova k občanství:  
  Domácí ekologie
  Ochrana přírody
Výtvarná výchova:  
  Abstrakce
Zeměpis:  
  Přírodní sféry
  Půdní druhy

4.3 Tematické plány 

1. stupeň

Český jazyk:  
  1. ročník
  2. ročník
  4. ročník
Matematika a její aplikace:  
  4. ročník
  5. ročník
Člověk a jeho svět:  
  1. ročník
  2. ročník
  3. ročník
  4. ročník
  5. ročník
Člověk a svět práce:  
  1. ročník
  3. ročník
  4. ročník
  5. ročník
Výtvarná výchova  
  2. ročník
  3. ročník

2. stupeň

Český jazyk:  
  9. ročník
Anglický jazyk:  
  7. ročník
  8. ročník
Matematika a její aplikace:  
  6. ročník
  7. ročník
  9. ročník
Člověk a svět práce:  
  6. ročník
  7. ročník
  8. ročník
Člověk a životní prostředí:  
  9. ročník
Grafika a digitální fotografie:  
  8. a 9. ročník
Hudební výchova:  
  8. ročník
Chemie:  
  8. ročník
Výchova k občanství:  
  6. ročník
  7. ročník
Pěstitelství:  
  8. a 9. ročník
Přírodopis:  
  6. ročník
  7. ročník
Seminář z ekologie:  
  6. a 7. ročník
Výtvarná výchova:  
  7. ročník
  8. ročník

Školní družina a školní klub

Plán práce školní družiny
Plán práce školního klubu
Tematický plán učiva  školní družiny

4.4 Učební osnovy pro volitelný předmět Pěstitelství

VP - pěstitelství